Het herfst- en winterseizoen ⛄❄️
De herfstdagen worden gekenmerkt door bontgekleurde bladeren en wisselvallig weer. De temperaturen zakken, de eerste nachtvorst is misschien alweer een feit. Hoewel allebei prachtige seizoenen vragen herfst en winter wél wat extra aandacht van de huurder, hieronder staan deze puntjes even benoemd:
Bladval
In de herfst valt er, naast zo nu en dan veel regen, ook veel blad. Ophoping van blad in dakgoten of op daken kan leiden tot vervelende lekkages, ook binnenshuis.
- Controleer zo nu en dan de goten en stadsuitlopen (de afvoeren van het dak) en maak ze indien nodig vrij van blad en prut. We adviseren om dit in ieder geval één keer per jaar te doen, beter nog is twee keer per jaar (een keer vóór de bladval, om even te kijken of het water goed weg kan, en nog eens een keer aan het eind van de herfst, na het vallen van alle blad maar vóór de eerste sneeuw).
- Vergeet ook vooral niet de gootstukken rondom de dakramente reinigen, als deze dichtslibben krijg je geheid lekkage. Het schoonhouden van dakgoten, daken en gootstukken rondom dakramen is een verantwoordelijkheid van de pandvereniging, óók wanneer deze slecht bereikbaar zijn. Er zijn bedrijven die deze werkzaamheden tegen betaling periodiek kunnen verzorgen en op een veilige manier deze werkzaamheden uit kunnen voeren.
Sneeuw
Sneeuw in goten kan bij dooi lekkages veroorzaken, dit omdat het smeltwater door ijsvorming soms niet goed weg kan en over de binnenrand slaat.
- Probeer de afvoer vrij te houden door er regelmatig een keteltje kokend water op te gieten. Vanzelfsprekend alleen uitvoerbaar als de afvoer veilig te bereiken is van buiten- of binnen af (bijv. via een naastgelegen dakraam). Neem geen risico, beter lekkage dan ongelukken!
- Ook stuifsneeuw in combinatie met harde wind kan voor verrassingen binnenshuis zorgen. Probeer hier het euvel op te lossen door de sneeuw aan de buitenzijde te verwijderen. Ook hier weer: alleen wanneer dit verantwoord kan.
- Sneeuw op de zonnepanelen kan je gewoon laten liggen. Door de korte dagen en het weinige, zwakke zonlicht is het rendementsverlies niet erg groot. Bovendien kun je de panelen beschadigen bij het afschrapen van de sneeuw, om nog maar te zwijgen van de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met je in de winter op een dak te begeven.Niet doen dus, het komt vanzelf wel weer een keer naar beneden als het zonnetje op de panelen staat.
Vorst
Bij vorst kunnen leidingen in onverwarmde of niet-geïsoleerde ruimtes bevriezen. Water dat bevriest zet uit, met als gevolg dat leidingen kunnen knappen of scheuren. Het beschermen van leidingwerk tegen vorst is een huurdersverantwoordelijkheid.
- Zet ramen in onverwarmde ruimtes dicht, dat scheelt al veel.
- Bij strenge vorst kan het nodig zijn de eventueel aanwezige radiator wat hoger te zetten of een straalkacheltje in de ruimte te plaatsen, zodat de temperatuur in ieder geval niet onder de nul zakt.
- Tap bij dreigende vorst eventuele buitenkranen af. Dit doe je door binnen de tussenkraan dicht te draaien en daarna de buitenkraan open te draaien zodat de leiding leegloopt.
- Je kunt leidingwerk in onverwarmde of niet-geïsoleerde ruimtes ook voorzien van buis- of leidingisolatie. Dit zijn relatief goedkope isolatiebuizen die je eenvoudig over de leidingen schuift. Aanschaf en aanbrengen zijn verantwoordelijkheid van de pandvereniging. Hier een handig linkje.
CV-problemen
Met het begin van het stookseizoen komen ook steevast meldingen binnen over radiatoren die niet warm worden. Hieronder vind je enkele vaak voorkomende oorzaken:
- De radiator zit vol lucht. Als een radiator vol lucht zit warmt hij niet of maar ten dele op. De radiator zal ontlucht moeten worden, dit doe je bij het ontluchtingventiel met behulp van de ontluchtingssleutel. Hier vind je hoe je je radiator ontlucht.
- De waterdruk is te laag. Als de druk in het CV-systeem te laag is kan het warme water niet alle radiatoren bereiken. Hier vind je hoe je de CV-installatie kan bijvullen.
- De thermostaatknop functioneert niet. Soms hebben radiatoren geen radiatorkraan maar een thermostaatkraan. Daarmee kun je de gewenste temperatuur in de kamer regelen. Wanneer deze temperatuur is bereikt zal de thermostaatkraan stoppen met het doorlaten van warmte. Om te controleren of de thermostaatkraan goed werkt, verwijder je de thermostaatknop en druk je zachtjes op de pin die uit de ventielset steekt. Als de pin niet licht meebeweegt, zit hij vast en kun je ‘m mogelijk loskrijgen door er zachtjes tegenaan te tikken. Krijg je er beweging in, plaats dan de thermostaatknop terug en zet ‘m op de gewenste temperatuur. Wordt de radiator dan nog niet warm, dan zul je de thermostaatknop moeten (laten) vervangen.Doe dan een melding bij de WBVG, dan pakken we dit op.
Wanneer je bovenstaande punten hebt uitgesloten en/of de CV(-ketel) zelf problemen geeft mag je een melding doen bij Kemkens. Dit kan online of telefonisch: 088-5050 330. Het is niet toegestaan om andere bedrijven dan Kemkens te benaderen voor CV-onderhoud, uitgezonderd Villa Sterappel (jullie nemen contact op met Hartog: 024-377 1592), IEWAN (jullie nemen contact op met Estufa danwel Pelletkachelhulp), Ecodorp Zuiderveld (jullie nemen contact op met Vattenfall, 0800-0513) en Babylon, bij jullie valt de verwarmingsinstallatie nog onder de nazorgtermijn en garantie vanuit de aannemer.
Let op: wanneer Kemkens is ingeschakeld en de oorzaak tóch lucht in de radiator of een te lage druk blijkt te zijn zullen we deze kosten helaas door moeten belasten. Ook wanneer er externe partijen worden benaderd zonder overleg met/instemming van de WBVG zullen wij de gemaakte kosten door moeten berekenen.
Vergeet vooral niet te genieten van de voordelen van beide seizoenen